Förlossningen...

Jag hade lovat er min förlossningsstory, så här kommer den.. :)
- den är inte så spännande men what ever!




Det började den 28 februari med att jag skulle gå och lägga mig, gick och borstade tänderna och märkte att någonting rann... jag kollade ner och trodde att det bara var en ren flytning?!
Jag går och lägger mig och vaknar halv 6 på morgonen den 1 mars av att det gör svin ont i magen. Ligger och vrider och vänder mig och hoppas att det ska gå över, men nix.. Efter 1 timme fick jag nog av att försöka sova vidare, så jag gick ner och sätter på tvn.
Klockan går och "magontet" försvinner och kommer tillbaka med jämna mellanrum men jag tänkte inte mer på det.
Klockan tickar och den blev runt 10.45.. "magontet" höll fortfarande på, så jag ringde till mamma och berättar att jag hade svin ont i magen, typ som mensvärk men 15 gånger värre.
Hon sa att jag skulle ta tiden mellan "magontet" som inte var magont, utan värkar.
Så jag tog tiden och det var 6-8 minuter mellan varje värk.

Mamma rusade hem och tyckte att vi skulle åka in till förlossningen, men jag var cool lugn och tyckte att vi skulle stanna hemma.. Så vi stannade hemma till 16.00, sen åkte vi in för en koll.
DÅ kom jag på att det var vattnet som gick kvällen innan.
Dom satte en sån som mätte värkarna och towas hjärtljud

men värkarna var inte så "intensiva" så vi fick åka hem igen när klockan va ungefär 16.45.
Så vi åkte till BK (burger king) och käka, och värkarna kom var 10 steg jag tog, så jag kunde knappt gå så ont det gjorde.. Satt där till ungefär 17.30, sen gick vi in på mobilia och kollade lite, men jag höll på att dö, så vi åkte hem igen. När vi var hemma ungefär 18.15 så mätte vi värkarna och då var det 3-4 minuter mellan varje, så vi var hemma i en halvtimme, sen åkte vi in till förlossningen igen och var framme 19.12, blev inskrivna eftersom vi bodde i trelleborg..

Men sen undersökte dom mig och jag var bara öppen 2 cm .. så 2 timmar gick och då skulle dom undersöka mig igen, då hade jag öppnat mig 2 cm till. Långsamt gick det och jag trodde inte jag skulle föda förrens om 10 år asså... riktigt långsamt trodde jag det skulle gå.
Men efter ytterliggare 2 timmar hade jag öppnat mig 4 cm till, så jag var öppen 8 cm.
Efter en halvtimme hade jag öppnat mig till 9 cm och dom började fixa för utdrivningsfasen (när man föder barnet) hehe.
Efter en kvart, alltså 23.45 hade jag öppnat mig 10 cm och började få krystvärkar, så jag började krysta och höll på till 23.56 då towa kom ut.

Fick upp henne på bröstet och bara njöt av tiden. gud så härligt det var, finns inget härligare!

Att ha den känslan av att det var mitt barn, att jag har någon som äntligen är beroende av mig, en som älskar mig oavsett vad och en som snart kommer kalla mig mamma. Det var helt sjukt.
Det finns inget vackrare än den stunden man får upp bebisen på bröstet och den första gången man ammar sitt barn.






Kommentarer
Anonym

Gjorde det ont att föda ? :) kram

2011-03-15 @ 16:55:36
Lina

Din förlossningsberättelse har lugnat mig betydligt! e jätte rädd för att spricka :/ men iallafall, det du skriver om när towa var hos dig för första gången.. kan inte vänta på att få uppleva de!

2011-03-15 @ 18:44:05
Ullis

SÅ fina ni är.... <3

2011-03-17 @ 13:05:47
Linn

man blir helt rörd.

2011-03-20 @ 16:05:21
URL: http://ccelo.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0